אז הסרט נראה כמו שהוא עלה - מאות מיליוני דולרים, אבל האם הושקע מספיק בתסריט? באופן מפתיע הסרט עמוס הומור ביבים שהוא קצת יותר מעודן מהקומדיות הנלוזות של אדם סנדלר. עוד אכזבה היא בהתפתחות העלילתית: נראה שהסרט חוזר על עצמו במשך הדקות הארוכות שלו. הגיבורים נקלעים בכל פעם לסיטואציה מסובכת כלשהי, פעם אחת אלו סלעים שהולכים מכות, פעם אחרת טרולים רעבים, וכמובן שיש גם אורקים וזאבים ענקיים.
באופן ממש לא מפתיע, בכל פעם אחרי קרב מסחרר גיבורינו מצליחים לצאת ממנו כשידם על העליונה. כאשר הסרט סוף כל סוף מסתיים הוא לא מצליח לספק קתרזיס כי אין בו cliffhanger מותח. הגיבורים החדשים, שלושה עשר הגמדים שמונהגים ע"י הלוחם האגדי ת'ורין אוקנשילד, לא באמת מצליחים להפוך לדמויות מעניינות ומורכבות כדי שיהיה לי אכפת מהרצון שלהם לחזור אל ארץ הולדתם ולגרש את הדרקון שהשתלט עליה.
איאן מק'לן נראה עייף ומבוגר יותר כגנדלף המצרף אל הגמדים את מרטין פרימן המגלם את בילבו בגינס הצעיר. פרימן שחקן נפלא והוא מגלם את הדמות המרכזית בסרט שגם עוברת שינוי כלשהו במהלך המסע. מרבית המשקל הדרמטי של הסרט מונח על כתפיו. בתפקידי אורח מופיעים איאן הולם שחוזר לגלם את בילבו בגינס המבוגר ואלייז'ה ווד צץ לו גם כן לרגע כפרודו. גם הוגו ויבינג חוזר ומגלם את המלך אלרונד, כריסטופר לי את סארומן הלבן אויבו של גנדלף וקייט בלאנשט נראת מרוטשת לחלוטין כגלדריאל.
פיטר ג'קסון לא יזכה בפרס הבימוי הפעם. גם ספק אם 'ההוביט - מסע בלתי צפוי' יזכה בפרסים על הפעלולים המרשימים שלו. לכאורה נראה שמדובר בהצלחה ידועה מראש: מסע יחסי ציבור מאסיבי, תקופת החגים כשכול העולם נמצא בחופשה. השאלה היא כמה גדולה תהיה ההצלחה. האם גם סרט זה ישבור את הקופות ויגיע לשיאים כלכליים חדשים? הכול תלוי האם הקהל שעתיד לצפות בסרט יחוש כמוני, תחושת מיצוי וחוסר סיפוק מעלילה דלה וילדותית למדי או שהוא הולך לשתות בצמא את ההרפתקאות החוזרות על עצמן לעייפה בארץ התיכונה.
אני מתגעגע לפיטר ג'קסון של "יצורים שמימיים", Bad Taste ויצירת המופת Braindead. לא נראה לי שג'קסון אי פעם יחזור אל המקורות. הוא מכור מדי להפקות הענק, לשוברי הקופות הגרנדיוזיים, וכאשר הופכים להיות חלק מהמכונה ההוליוודית ומייצרים טרילוגיות ענק כמו "ההוביט" קשה להשתולל ולהיות אמן נועז, בועט וחתרני.
קרדיט סיקור לאתר http://www.seret.co.il/, ולכתב יאיר הוכנר.
תגובות ההורדה